„Toleranța este
singura flacără care poate lumina înăuntrul unui suflet mare. Toleranța stă în
fruntea tuturor celorlalte virtuţi.” afirma Victor Hugo, îndemnând oamenii să stea o
clipa în loc, să reflecteze asupra atitudinii lor și să încerce să devină mai
buni unii cu alții.
16 noiembrie marchează în fiecare an Ziua
Internațională a Toleranței. În aceste vremuri imprevizibile,
toleranța trebuie îmbrățișată de fiecare dintre noi și adoptată ca principiu
solid în relațiile noastre de familie, de prietenie, de colegialitate, în orice
formă a relațiilor umane. Astăzi este un bun moment pentru a ne apleca mai mult
către înţelegere şi respect reciproc, dialog şi cooperare.
Toleranţa este o atitudine ce reprezintă deschiderea şi respectul pe care le
manifestăm faţă de diferenţele dintre oameni, de orice natură ar fi ele. La fel
ca toate atitudinile se transmite în mod subtil, copiii trebuie ajutaţi să
devină persoane tolerante. De la vârste mici, copiii imită comportamentele
celor din jur, dezvoltându-şi valori proprii. Nicio vârstă nu este prea mică
pentru a-l ajuta pe copil să fie tolerant.
Cuvântul „toleranță”,
ne duce cu gândul la acceptarea diversității.
Se poate spune că toleranță înseamnă respect, înseamnă
acceptare, fără
judecată și fără critică, a noului, a diferitelor idei, religii,
gusturi, persoane.
Pentru a insufla aceste lucruri elevilor noștri,
PIP Mărgineanu
Florentina (clasa a III-a B) si PIP Rusu Florinela Marinela (clasa a
II-a B) au coordonat astăzi o activitate bazată pe jocuri de autocunoaștere, de
prezentare și de cunoaștere interpersonală („Salut,
prietene!”, „Cum credeți că s-a simțit personajul atunci când…?”, „Cercul
complimentelor”), o povestire
care promovează empatia, toleranța, acceptarea și respectarea diversității,
respectarea opiniei celorlalți, atitudine prietenoasă („Povestea lui Aricel”,
de Gabriela Chirobocia) și jocuri de rol – situații anti-bullying (clasa a II-a
B). Clasa a III-a B a interpretat poezii despre toleranță, în urma cărora au
identificat caracteristici ale atitudinii tolerante – cuvintele cheie ce conduc spre toleranţă, care
au fost scrise pe un ciorchine: dragoste, pace,
respect, acceptare, armonie, îngăduință, iertare, răbdare, înțelegere,
afecțiune. Elevii clasei a II-a B au oferit elevilor din clasa a
III-a B gândurile lor pozitive, prin „mânuțele
amabile” confecționate de ei. Ca răspuns, elevii din clasa a III-a au
interpretat cântecul „Prietenia”.
La finalul
activității, elevii au primit recomandări pentru lectură – toleranța în
literatura pentru copii : „Mica prințesă”, de Frances Hodgson Burnett, „Minunea”,
de R.J. Palacio, „Cartea lui Julian”, de R.J. Palacio, „Heidi, fetița
munților”, de Johanna Spyri, „Cuore, inima de copil”, de Edmondo De Amicis, „Singur
pe lume”, de Hector Malot, „Coliba unchiului Tom”, de Harriet Beecher Stowe.
Toţi elevii au fost antrenaţi
în această activitate, a fost valorificat potenţialul individual, dar şi
activitatea în grup.
Trebuie să
tolerăm ca să fim toleraţi, să respectăm ca să fim respectaţi, să oferim
libertate ca să fim liberi, să iubim ca să fim iubiţi. Toleranţa trebuie
privită ca o virtute şi nu ca o obligaţie.
CONSILIER IMAGINE,
Prof. Anca BRATU