– interviu cu directorul Loredana Busuioc.
Loredana Busuioc este director de 5 ani la Școala Gimnazială nr 18 ,,Jean Bart ’’ Constanța, care are aproximativ 620 elevi. „În școala noastră, vocea elevilor se face auzită. Nu este ceva neobișnuit ca elevii din diferite clase, primare sau gimnaziale, să vină în cabinetul directorului și să propună proiecte gândite și structurate de ei.”
Citiți în cele ce urmează cum poate ajuta transparența, comunicarea și implicarea într-o școală a zilelor noastre.
- Cum creezi o relație de încredere între profesori și tine, ca director, între tine și elevi? A durat mult timp acest proces?
Indiferent de poziția sa în organigramă, în echipa școlii noastre, fiecare membru este important. De altfel, consider că resursa umană (elevii și personalul didactic sau auxiliar) este cea care dă unicitatea școlii. Să identifici aptitudinile și talentele fiecăruia, să creezi cadrul în care fiecare să se poată dezvolta, să fii primul care acordă încredere și să încurajezi inițiativele,acestea sunt aspectele de care încerc să țin cont, atât în relația cu elevii, cât și cu cadrele didactice.
În școala noastră, suntem o familie! Iar relația de încredere o construim, în fiecare zi, cu fiecare etapă de dezvoltare. Nimic mai firesc într-o cancelarie însuflețită și armonioasă. Aș zice că păstrăm o atmosferă de suflet devenită deja o tradiție în echipa noastră: cooperare, sprijin, multă culoare și, mai presus de toate, uși deschise pentru elevi. Suntem conștienți că atmosfera de colaborare și prietenie din cancelarie influențează și atmosfera din sălile de clasă. Astfel, indiferent de provocări, dezvoltăm elevilor noștri o mentalitate de învingător: „Atât timp cât am un motiv pentru a îndeplini un obiectiv și muncesc pentru atingerea acestuia, cu siguranță voi reuși!”
- Pentru noi, ești unul dintre directorii care au deschidere spre a face lucrurile altfel în școală. Ce provocări întâlnești pe parcursul unui an școlar?
Într-un sistem educațional aflat într-o permanentă schimbare, am ales să ne dezvoltăm în ritm propriu, ținând cont de necesitățile elevilor noștri. Ne dorim să creăm un mediu în care fiecare elev să se simtă în siguranță, acceptat și valorizat. Cu fiecare activitate „altfel”, încercăm să transformăm școala într-un loc prietenos. Învățăm, ne jucăm, colorăm curtea sau desenăm pe asfalt, toate având menirea de a-i face pe elevi să vină la școală cu plăcere. Mai mult de atât, în școala noastră, vocea elevilor se face auzită. Nu este ceva neobișnuit ca elevii din diferite clase, primare sau gimnaziale, să vină în cabinetul directorului și să propună proiecte gândite și structurate de ei.”
Fie proiecte ce au ca scop dezvoltarea culturii generale: educație ecologică, concurs de desen, sau schimb de cărți, fie diverse activități nonformale ce aduc zâmbete și bucurii, într-o zi obișnuită de școală: Ziua fericirii, Ziua zâmbetului, Ziua ceaiului, Ziua clătitelor.
„La vârste atât de mici, elevii noștri inițiază proiecte, cu etape, termene, finanțare, își asumă aceste inițiative și învață. Bineînțeles că sunt încurajați și primesc tot suportul, atât din partea directorului, cât și din partea cadrelor didactice.”
În principal, strategia de dezvoltare este structurată pe termen lung, însă desele schimbări de planuri cadru și programe devin adevărate provocări, nu doar pentru manager, dar și pentru cadrele didactice. Totodată, întârzierile în alocările bugetare pentru cheltuielile materiale, precum și supraaglomerarea claselor cu scopul încadrării în cheltuielile salariale, reprezintă probleme majore cu care se confruntă echipa managerială.
Finanțarea activităților și a proiectelor extrașcolare este un exercițiu important în activitatea managerială. Din experiența proiectelor FNO, am învățat să identificăm, în comunitate, parteneri care să ne susțină cu fonduri, logistică și voluntari pentru proiectele inițiate de școală (clubul de robotică, concursuri sportive, concursuri de teatru).
- Cum arată o activitate altfel pe care o ai cu profesorii și care le stârnește interesul? Ne dai un exemplu?
Să participi la un curs, în școală, împreună cu colegii, se consideră o activitate altfel? În echipa noastră, este ceva normal, întrucât cursurile reprezintă o modalitate de dezvoltare și închegare a grupului. Iar cursul de „Educație experiențială” a marcat, pentru noi, nevoia de a identifica și de a reflecta asupra experiențelor de zi cu zi.
Dintre cele mai recente momente, pot menționa o activitate inițiată de profesorul diriginte de la clasa a VI-a. Pornind de la o discuție colegială, în cancelarie, acesta și-a propus să identifice dificultățile de învățare centrate pe competențe academice. Astfel, i-a provocat pe colegii care predau la clasă să găsească soluții pentru acești elevi, punându-le în valoare abilitățile și interesele ce pot fi dezvoltate pentru o corectă orientare școlară și profesională.
- Ce fel de nevoi simți că au părinții elevilor și pot fi îndeplinite de către director?
Într-o școală conectată la comunitate este nevoie ca părinții să fie parteneri implicați în viața școlii. În școala noastră, învățăm cu toții în aceeași echipă: elevi – părinți – profesori. Părinții au nevoie de o comunicare reală și doar împreună cu aceștia putem să oferim elevilor noștri cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta.
Deseori, când într-un colectiv de elevi se ivesc provocări a căror rezolvare necesită susținerea părinților, organizăm întâlniri de genul „cafenelei publice”. Într-o atmosferă relaxată și de prietenie, alegem mai multe teme de dezbatere, probleme reale cu care ne confruntăm la clasă, discutăm și identificăm cauzele. Moderatorii acestor întâlniri sunt profesorii clasei, psihologul școlar și directorul, însă împreună cu părinții, conturăm soluții creative de acțiune, toate în sprijinul elevilor.
În școală, nu doar profesorii și elevii inițiază proiecte, ci și părinții. De exemplu, în anul școlar trecut, la inițiativa părinților, am încheiat un parteneriat cu Academia de Fotbal „Gheorghe Hagi” Constanța, am fost gazde pentru Ianis Hagi, iar elevii din toate clasele au participat la jocuri demonstrative ale echipei „FC Viitorul”. Tot la inițiativa părinților, școala are panouri de baschet, construite, spunem noi, din „plăcinte”– valorificate prin târguri, precum și 200 de volume noi în biblioteca școlii. În parteneriat cu părinții, creăm, pentru fiecare dintre elevii noștri, experiențe de învățare care să le formeze abilități pentru viitor.
- Poți să ne dai un exemplu concret – care sunt aspectele importante pentru bunăstarea școlii de care dorești să țină cont profesorii și pe care le oferi feedback atunci când mergi în postura de director să asiști la o lecție?
Trebuie să recunosc că obligativitatea de a asista la lecții, în calitate de director, nu este printre activitățile mele preferate. Deseori, le spun colegilor că pot să analizez activitatea didactică și la finalul unei ore de curs, în pauză, întrebând pe oricare elev: „cum te-ai simțit la oră?”; „care sunt cele două aspecte noi pe care le-ai aflat?”, „care sunt aspectele din oră pe care le consideri un câștig pentru tine?” Încurajez, în schimb, lecțiile deschise și interasistențele la nivelul ariilor curriculare pentru a valorifica experiențele de bună practică.
- Două sfaturi practice pe care le poți oferi și altor directori altfel?
Eu consider că sunt doar directorul de care comunitatea școlară are nevoie acum. Și, pentru că școala noastră este unică, putem să spunem că NOI, toți JeanBartienii, suntem altfel. Împreună, dăm culoare școlii, cu toții contribuim la povestea unei școli altfel!
„Pentru noi, a fost extrem de important să identificăm aspectele care ne definesc și ne dau individualitate în cadrul școlilor din localitatea noastră.”
Fără îndoială, fiecare proiect al școlii noastre presupune colaborare și implicare a membrilor comunității. Orice inițiativă, program sau proiect care oferă o șansă de a învăța altfel, toate sunt privite ca oportunități de dezvoltare și îmbogățire a experiențelor.
Când dorești să le dezvolți elevilor o educație pentru viață, când îi îndemni să proiecteze și să viseze, dar mai ales, când elevii sunt și au nevoie să fie altfel, atunci, da, poți spune, cu mândrie: Școala noastră este, cu adevărat, altfel!