Cât de frumos se oglindește Dobrogea în glasurile cristaline ale elevilor noștri! Astăzi, de ziua ei, Dobrogea răsună! Și nu doar de vânt și legende. Dobrogea răsună de cânt și joc. Răsună de copii inimoși, mândre fete și mândri flăcăi îmbrăcați în port popular, voinici feciori ce învață cu bucurie cum se țes poveștile cu fir dobrogean.
Să creionezi un tablou al Dobrogei presupune muncă, cercetare, natură, viață! Fiindcă istoria acesteia este lungă și tumultoasă. Însă un singur ochi pe hartă de îl pui, poți descoperi o regiune spectaculos străjuită de ape, împodobită cu chei, munți și dealuri, un ținut mistic în care vezi cum timpul și-a lăsat amprenta asupra unor locuri cu încărcătură istorică.
Dobrogea, plaiul atât de dorit de Mircea cel Bătrân, dar aflat sub stăpânire otomană mai bine de patru secole, tărâmul legendar dintre Dunăre și Mare care în urmă cu 146 de ani, pe 14 noiembrie 1878, revenea României, mai înseamnă stepă, vânt și deltă. Înseamnă porturi maritime cunoscute încă din antichitate, cetăți și situri arheologice, meleaguri cu tradițiiși arome de degustat.
Însă în inima Dobrogei de vei intra, vei descoperi că Dobrogea mai înseamnă oameni. Despre tot acest mozaic de culturi și civilizații care demonstrează că pot conviețui în armonie au învățat și elevii clasei a 3-a B, coordonați de prof. înv. primar Florinela-Marinela Rusu. Iată Dobrogea noastră – un loc al unității și al păcii! Și iată-i pe ei: copii calzi ce predau propria lecție despre înțelegere! Micuții au dat dovadă că pot fi buni prieteni cântând împreună „Imnul Dobrogei” și decorând românași și româncuțe. Ce poveste mai frumoasă despre multiculturalism și toleranță?
Copiii Dobrogei cântă. Și nu o fac cu vocea, ci cu sufletul. Căci cu fiecare moment pregătit atât de frumos de corul școlii condus de prof. Alina-Diana Burciu, elevii noștri demonstrează că muzica se trăiește și se simte. Îmbrăcați în straie populare și cu al lor „boboc aprins de leandru”, purtat cu voioșie-n păr, ai noștri reușesc să aducă folclorul dobrogean pe „meleagurile” JeanBartiene. Și cântă de „răsună Dobrogea” în toată ograda lui Jean Bart.
Graiul, cântecul, jocul și portul popular nu au lipsit nici pe plaiul celor mai mici dobrogeni de la Grădinița Nr. 37. „Albinuțele” doamnei educatoare (prof. înv. preșcolar Cerasella Andrieș) –Grupa mijlocie A – au adus o parte din sufletul dobrogean, cu a lor activitate – „Dobroge, plai românesc”. Au colorat covorașul popular nu doar prin culori, ci și prin joc și voie bună. Pentru că mândria de neam și bucuria de a fi împreună se învață de când ești mic.
Și-au mai fost feciori la noi în curte, îmbrăcați în portul polar, ce-au „călătorit” prin mândra Dobroge, în luna lui brumar. În sala de clasă a elevilor dintr-a 2-a B (prof. înv. primar Elena-Janina Vlaicu) răsună și acum veselia micuților prinși în săltăreața geampara, jocul popular al Dobrogei. Iar elevii de la clasa pregătitoare B (prof. înv. primar Elena-Daniela Rățoi) au făcut cunoștință cu Dobrogea de poveste. Micuțele noastre steluțe au ascultat povești despre toate acele locuri minunate din Dobrogea, au dansat pe ritmuri dobrogene și au desenat Dobrogea – ca o poveste. Adevărați feciori ai Dobrogei, micuții ambelor clase au păstrat datina și s-au bucurat de cele mai alese arome și gusturi de pe aceste meleaguri. În clasele lor, Dobrogea miroase a istorie, a tradiții și… a plăcintă cu brânză. Un deliciu!
Ce comori încântătoare ascunde Dobrogea – „mândră grădină”? Micuții de la clasa pregătitoare C (Clasa Exploratorilor) „s-au pus” pe explorat plaiul nostru dobrogean, iar acum au aflat răspunsul. Însă, cum au avut alături un ghid bun care să îi îndrume pas cu pas (prof. înv. primar Laura-Elena Micu), explorarea de comori a fost cu atât mai captivantă.
„Exploratori prin Dobrogea” s-a numit activitatea lor. O fascinantă călătorie imaginară cu autobuzul le-a purtat pașii micuților prin toate colțurile semnificative ale Dobrogei. Și s-au bucurat de fiecare stație în care au coborât:
Stația 1: Marea Neagră (au aflat detalii despre vietățile care trăiesc în ea);
Stația 2: Delta Dunării (ce reprezintă, plante și animale deosebite);
Stația 3: Portul tradițional al etniilor din Dobrogea și mâncărurile lor tradiționale – a fost o stație ce a făcut deliciul prichindeilor noștri, fiindcă printre toate bucatele cu care și-au încântat ochii – kebap, baklava, șuberek, etliekmek, pita sau borșul de pește – au servit renumita și delicioasa plăcintă dobrogeană cu brânză;
Stația 4: Joc și cântec. Ultimul popas a fost pe ritmurile tradiționale ale etniilor din Dobrogea, unde „Șimarik” al muzicii turcești, sau îndrăgita melodie machedonească „Treambura Pamporea” au fost favoritele micuților. Mai mult, în această stație ne-am bucurat să-i vedem făcând primii pași ai horei dobrogene. Mândri feciori, mândri părinți, mândru învățător!
La finalul unei zile încântătoare, exploratorii din curtea lui Jean Bart au descoperit că cele mai mari comori ale Dobrogei sunt chiar ei. Și-am urcat și noi – educatori, învățători, profesori – în autobuzul lor imaginar, și-am poposit în inima Dobrogei, unde ne-am bucurat de cele mai mari minuni dobrogene: copiii!
CONSILIER IMAGINE,
Prof. Alexandra Andreea ILIE